< Tillbaka

1 Februari - 2011

När den goda saken går ur mode.

Sedan en liten tid pågår en trend i fashionistasvängen som jag valt att kalla put-my-cause-on-a-t-shirt Join Reds Converse, inom ramarna för projektet (Product) Red med ambitionen av en AIDS-fri generation 2015 Det är Katharine Hamnets "FREE BURMA"-tee Rosa Love Ethical Fashion Africa project bestående av Vivienne Westwoods chica naturväskor och på hemmaplan Nudies samarbete med Amnesty Coolt Av två anledningar Folk sportar viktiga frågor och pengarna för att sporta dessa viktiga frågor går till ett välgörande ändamål Men När Katharine Hamnets t-tröjor blir åtråvärda troféer för att de hamnat på Erin O'Connor, säljs till högstbjudande på Ebay i tredje och fjärde led för att nästa månad ratas till förmån för en androgyn kavaj hos Lara Stone, så undrar jag om det är så rätt Alltså jag undrar bara

Men sen hittar jag lite nya tryck på HM som uppmanar till miljömedvetenhet och en större insikt i fattigdom Å då undrar jag ännu mer Här går inga pengar till Etiopen eller Amazonas, här går det rätt till en, och utan värdering här, profithungrig och välplagierande gigant som går från trendanalys till tryck på mindre än en månad Orsak, verkan, påföljd är av mindre betydelse

Och min poäng är knappast att HM inte får dra in lax i bulk eller att Katharine Hamnet besitter illusionslösa tankar Min poäng är att alla trender, på alla nivåer, en dag ratas, stoppas längst ner i garderoben och känns odrägligt passé Är inte detta lite oroväckande undrar jag, att tröjor som trycks till förmån för goda saker blir ute Bara för att de varit inne Det undrar jag

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design