< Tillbaka

13 September - 2011

När propagandamodellen bet Aftenposten i stjärten.

En person av stor intellektuell vikt i mitt liv, och på andra områden också såklart, är Dag Sørås Han skriver på norska och för att öka tillgängligheten (jag vet exakt vart gränsen går för att information försvinner i bruset, try me not!) så tänkte jag diskutera, inte så mycket mot som att återge, något han nyligen har skrivit om

Naom Chomsky, en stor tänkare i mitt tycke oavsett politisk inriktning, besökte Oslo Jag satt bänkade framför en livestreaming med så knasig uppkoppling att jag avbröt i ren förtvivlan och såg därför inte hela diskussionen

Men Dag beskriver hur man i den oberoende konservativa Aftenposten på tisdagen, innan första framträdandet, satte följande rubrik på en intervju med Chomsky:

"Behring Breivik bør trykkes"

Dag fortsätter:

Her sier Chomsky visstnok at propagandamodellen som legges frem i Manufacturing Consent kan brukes til å forklare hvorfor norske media ikke har trykket mer av Breiviks "manifest" En høyst merkverdig uttalselse, og da jeg spurte Chomsky om dette svarte han at han aldri har sagt noe sånt

Dag frågade alltså Chomsky om han var korrekt citerad då han sagt att man kan använda propagandamodellen han beskriver i sin bok Manufacturing Consent som förklaring till varför man inte publicerat mer av Breiviks manifest i de norska medierna Chomsky förnekade detta och ställde sig frågande till Aftenpostens tolkning Dag tog då kontakt med Aftenposten för att begära en kopia på citaten alternativt en ljudupptagning, men har till denna dag inte fått något svar Här vore det kanske läge att applicera propagandamodellen

I våras rasade en diskussion om allas guldgosse; den brittiska journalisten Johann Hari, som hade förfalskat och snott citat Det finns nog inget värre Oavsett om man älskar den eller det som drabbats av förfalskningen eller inte Oavsett om det gynnar eller missgynnar den som drabbats Journalister har ett enormt ansvar som i rollen som oundvikligt subjektiva kunna förmedla det tolkade så nära absolut objektivt som det går I synnerhet när detta är absolut möjligt

Jag kopierar också rakt av en kritik mot Chomsky och Dags svar på denna, enligt honom själv, feltolkning, från Aftenpostens kulturdel:

 



För er som hellre vill läsa Dag Sørås och få diskussionen first hand, något man återigen alltid ska sträva efter, kan läsa det här


Propagandamodellen beskriver alltså hur privatägd nyhetsmedia sätter kommersiella intressen, såsom annonseringsintäkt, vinst etc, före strävan efter en balanserad nyhetsförmedling i form, urval och presentation, och läsarna/tittarna/lyssnarna är sekundära i denna hantering

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design