< Tillbaka

25 Februari - 2007

GEAB the phonehouse anser sig ha rätt att sätta sig över lagen

Jag köpte en mobil Det har vi alla gjort Och vi vet att de alla, försäljarna alltså, är skojare Hur man än vrider coh vänder på det; de är bluffmakare "Köp garantin", ie som gör att din mobil kommer att bli dubbelt så dyr medans du hade haft din hemförsäkring att falla tillbaka på, "Skulle jag välja skulle jag nog gå upp en prisklass, du får så mycket mer då", ie jag möter våra säljkrav och kan kanske gotta mig i att bli månadens butik


Men man har inget val Min mobil började stänga av sig efter 1 1/2 månad Bara så där Rätt skönt, tänkte jag, inte ett samtal på två timmar! Men då var mobilen avstängd och mobilsvar full med sura männniskor som försökt nå mig Jag lämnar in och mannen som tar sig an mitt fall, eller snarare trycker fram mitt nummer, är snabb och irriterad; han tjänar varken bonuspoäng eller försäkringar på mig På frågan om jag får en lånemobil svarar han med en ton som att jag ska vara tacksam om det finns en!!! "Men jag har ju köpt en mobil för att min gamla gick sönder och jag behöver ju den"!

I HB hittar vi KonsumentKöplagen (KKL) 1990:932 som ska ta oss igenom våra rättigheter
29 § Köparen får häva köpet, om felet är väsentlig betydelse för honom Sen vet ju alla osm studerat kagen närmare att "väsentlig betydelse" kan vara svårt att avgöra, men om jag inte får en lånetelefon utan får sitta utan telefon i två veckor medan de avhjälper felet, ska det vara ok

När jag hämtade mobilen stod det endast "test OK" och jag ifrågasatte meningens innebörd "Det får du tolka hur du vill, jag vet inte", blev svaret Moget, informativt och kunnigt med andra ord När jag sa att jag vill byta ut telefonen om den inte funkar efter detta, svarade säljaren mig stöddigt (ja, faktiskt, jävligt stöddigt när jag tänker efter) att GEAB ville få chans att laga den fyra gånger När jag sa att det var emot lagen replikerade han att "de var stenhårda på detta"! Stenhårda på vad Att vara tuffa inför konsumenter som inte efterforskade sina rättigheter Man har max två "avhjälpningsförsök" som säljare, om inte köparen vill ha fler alltså, sen är det upp till köparen att bestämma om han vill ha prisavdrag (28 §) eller om han vill häva köpet (29 §)

Enligt "presumtionsregeln" (tror det är 20 §) så har säljaren bevisbördan vid ett fall somm detta, under de första 6 månaderna Dvs GEAB-asen ska bevisa för mig att vara inte är felaktig Jag ska inte behöva stå med ett otrevligt äckel och försöka förklara vad som har hänt Jag är ju skitförbannad! Jag vill ju att saker som jag har betalt för ska funka! Om jag nu går tillbaka med den ska jag inte behöva känna skuld eller att jag blir illa behandlad

Eller

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design