< Tillbaka

12 April - 2007

Oetiska klädder. Och vi som bär dem.

Vi har alla fått det berättat för oss Men när tidningar slutar informera oss via brödtexter så är vi så anpassningsbart skapade att vi går vidare Det går mode i kriser och engagemang För några år sedan klädde porträtt på Aung San Suu Kyi internationella torget på bok- och bibilioteksmässan 2006 var hon utbytt mot Isaak Darwit Men ingen har bytt ut henne i husarresten Folk bär pins med slagord och engagerar sig för samvetets skull i det som står på agendan för tillfället

När fabrikspersonal i Kina tystats så tror vi att problemet är över Vi överväger med hjälp av rationellt tänkande; ingen röst inget problem Vi är godtrogna; lovande prognoser lovande utveckling Vi är dumma; bra PR bra förhållande Vi är ivriga att stå först i engagemangsledet när nyheten är het, precis som att vi gärna kikar på en olycksplats, till dess att det blivit lite för kallt om fötterna eller tills man tittat sig mätt Efter ett tags diskuterande med sig själv kommer man fram till att man inte har tiden eller möjligheten som det krävs att fullfölja engagemanget och sen är man tillbaka på KappAhl

På Hennes & Mauritz ber man personalen att ”under inga omständigheter svara på frågor om barnarbete utan ber de hänvisa till PR avdelningen” Vad har man att dölja om man endast kan låta vältränade lojalitetshästar yttra sig i vackra och banala ord Dessa människor som jobbar med att säga rätt saker och att genom ordet manipulera, de är moralens sten i skon
Har inte en butikskedja som HM skyldighet att ge svar åt kunden i butik Det är ju här jag handlar mina kläder och jag vill prata med någon på den här nivån Jag vill inte bli runtskickad för att slutligen bli bortkopplad i någon telefonkö med Bonnie Tyler som pausmusik Jag vill att någon, innan jag tar mitt beslut att köpa en viss vara, kan försäkra mig om det som till synes är företagets policy; att inget barn i Linas ålder har sytt hennes joggingbyxor! Borde man inte kunna utkräva det av något så avancerat som en butikschef Med den ställningen borde det inte vara svårt att svara på en enkel fråga Om det nu inte vore så att han inte kan eller inte vet hur man lindar in tegelstenar i bomull Den hårda sanningen får inte komma ut

Vem kan vi utkräva ansvar av Du kan ju inte köra en moralpredikan inför en PR tjej med headset som målar naglarna och surfar roliga klipp på youtube samtidigt Du kan inte ifrågasätta en telefonförsäljare om huruvida han skulle vilja bli störd när man har tre timmar av familjeumgänge per dygn Du kan inte komma åt din bankkvinna som du har en god relation till för nu måste du ringa ett centralt nummer där 70 % är ett röststyrt automatsvar Vem kan du ställa mot väggen och verkligen fråga om intentionerna, om skadan och om moralen Det finns ingen, för stora företag har lyckats gå runt detta obekväma problem genom att göra det omöjligt för dig, som konsument och slav under företagens policies, att ifrågasätta

Ta tillbaka rätten de har lurat av oss Ifrågasätt vart och hur plagget du tänker köpa är tillverkat och nöj dig inte förrän du har fått svar av någon ansvarig på plats När du sitter i kön till PR-avdelning så är det försent och du är lurad Igen

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design