< Tillbaka

7 Juni - 2007

Kameralinsens massmediala våldtäkt på trasiga själar.

Efter mitt senaste inlägg om Linda Rosing har jag tänkt mycket på denna trasiga själ I en diskussion med en blivande veterinär kom samtalet in på kvällstidningars systematiska utnyttjande av lättillgängliga offer Å visst är det så Hon är både manipulerad och utnyttjad, och det är omöjligt att besvara frågan varför om man inte ser till en individs större kontext Uppväxt med mobbing och utanförskap, dålig självkänsla och ingen som sporrar de få ambitioner man besitter Samtidigt är det en fungerande människa som aktivt poserar inför pressens kameror Det får man fortfarande lov att kritisera, det är en handling, isolerad i sin betraktelse som vilken som helst

Däremot försökte jag mig på en jämförelse mellan Rosing och Carolina Gynning där jag framhöll att Carolina har med sitt enorma självförtroende tackat nej, vänt på klacken och struttat iväg till nästa erbjudande Om detta skriver Åsa Lindeborg en relativt ointressant artikel Men mitt i en djupdykning av uppväxt och social status så gör jag en intressant observation, vilken visar att inte bara kvällstidningar använder sig av mediaoffer:

Våren 2005 hade den feministiska tidskriften Bang Linda Rosing på framsidan till ett nummer där olika skribenter undersökte henne ur ett genusperspektiv Hon fick 5 000 kronor för bilden men fick inte komma till tals Så ville Bang tjäna pengar på en människa de inte ens ansåg värd att prata med Det kändes ”lite konstigt”, sa Rosing

Att posera för media kan kritiseras På samma sätt som medias illvilliga intentioner kan kritiseras Precis som trasiga tjejer behöver diskuteras utifrån ett vidare perspektiv

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design