< Tillbaka

24 April - 2008

Berlusconi och politik; ett motsatsförhållande.

I senaste numret av the Economist framhåller ledarsidan, under rubriken "Mamma mia", en sund analys av det politiska läget i Italien Man frågar sig varför italienarna valt att förlägga "besvikelsens väg" i en U-sväng, tillbaka mot Berlusconis Forza Italia Man skyller på den ständigt grälande regeringen under Prodi, Berlusconis grepp om media samt de skattehöjningar som hade för avsikt att få fart på EUs snabbast dalande ekonomi Det är sorgligt att slakta någon efter 23 månader och ett antal välbehövda, rent av nödvändiga, reformer Italien tampas med många problem; trots att den administrativa och byråkratiska apparaten effektiviserades enormt med inträdet i EU är den fortfarande tungrodd, maffian har en central roll inom alla sektorer och den ekonomiska tillväxten ligger på futtiga 0,3%

Förutsättningarna för Italien att kunna utvecklas ligger inom många områden Jämställdhet är en fråga Berlusconialliansen inte tar i med tång och efter dennes pompösa uttalanden om Zapateros regering som alldeles för rosa, så lär ju också en reform vänta på sig Arbetslösheten ligger på ofattbara 16,2 % på Sicilien och 24 % av ungdomarna i Italien går utan jobb Trots utjämningen i de regionala skillnaderna som har sin historia i Italien som relativt ung nation, jobbar uppemot 80% av befolkningen i södra Italien inom den svarta ekonomin! Då underlättar det inte att Berlusconis närmsta man står anklagad för samröre med maffian

I samband med förlustbolaget al-Italias hoppfulla sammanslagning med KLM-Air France gick protektionisten Berlusconi ut och uppmanade italienarna och de stora bolagen att tillsammans med honom rädda den "italienska ikonen" från uppköp, inte helt orädd att med statens finanser briljera under nationalistisk flagg

Med kontroll över 90% av italiensk media så har Berlusconi ännu en gång tagit Italien i ett strypgrepp Med en kortsiktig populistisk politik ska han återigen inta tronen för att, med fokus på den polerade skallen, kunna sola sig i glansen Hellre en torr politiker än en karismatisk djävul Och i det här fallet kan vi nog vara säkra på att Djävulen bär Prada!

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design