< Tillbaka

14 December - 2008

Nattsvart och kaos i berättelsen!

SvD gör idag ett välkommet nedstamp i mediarapporteringen av finanskrisen I synnerhet aktuellt för mig som på gårdagens familjemiddag fick svara på frågor om "vart världen är på väg" från min farmor Problematiken har legat dagordningen tidigare men Erica Treijs författar jämt och bra under "Varningar och rop från media" under Aktuellt, en artikel som tyvärr inte går att finna på nätet ännu I samspråk med Martin Jönsson, medieanalytiker på SvD, får hon följande analys:

"Förr gick det att värja sig, men idag går det inte att undvika en globa händelse som tar över alla medieformerna Då finns också en risk att rapporteringen blir självuppfyllande" Han delger oss forskning som bevisar att "medierna faktiskt påverkade medborgarnas uppfattning och att effekten var störst när skillnaden mellan människors förväntningar och de faktiska förhållandena var större än normalt" Vi får reda på att Dise i fredags hade 13 "nattsvarta" rubriker och DN resp SvD mellan 5-19 var

Jag håller med Sara Lomberg på SvD att "att medierna inte kan beskyllas för den allmänna pessimismen" men problemet ligger i medias prioritering; rubrikhets till förmån för försäljningssiffror framför ansvaret om den nyanserade och balanserade rapportering som ibland kan kännas aningen torr Det blir en upptrappad krigsföring med sensationsrubriker som vapen Jag vill inte ha sockersöta nyheter, men jag vill inte heller ha överdrivna rubriker med återkommande ord som haveri, offer, kaos, svart dag/svart månad/svart år på näringslivssidorna Jag vill ha nyheterna serverade på ett fat, om objektivt är omöjligt så inte medvetet vinklad, överdriven eller hetsande

Min farmor var såklart orolig för oss, vi, den nya generationen Det blir inga stora hål i hennes lilla pension, hon är safe Men detta till trots, vem vill dö i en dipp

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design