< Tillbaka

26 April - 2009

Demokrati och reklam -Sverigedemokraternas viktigaste frågor!

TV 4 har bestämt att bara riksdagspartierna får köpa reklam inför valet Syftet är uppenbart

- Jag skulle se det som ett demokratiskt problem om man vägrade ett demokratiskt parti att annonsera på samma villkor som de andra partierna, säger Jimmie Åkesson

imagesDemokratikortet göre sig icke besvär, förevändningen faller platt Kanalens åtagande faller inte under public service och man äger själv rätten att suveränt bestämma över dess innehåll, inte sällan baserat på, eller i samspel med, reklamfinansiärer Bland skyldigheter finner vi förvisso att innehållet inte får lov att vara av diskriminerande karaktär, men då handlar det knappast om vem som får sända sin reklam utan hur denna reklamen ser ut I fallet TV 4 har man dessutom kunnat dra en berättigad och tydlig gräns Låt oss istället omformulera kritiken: är beslutet befogat Det har både vi och partiet all anledning att undra Sverigedemokraterna för att man naturligtvis vill kunna slåss på samma arena och med samma förutsättningar som storebror Vi, genom att fråga oss om vi är villiga att se samma misstag som under valåret 2006 Det går inte att tiga ihjäl någon, konsekvensen blir oftast den motsatta I synnerhet när det riskerar bli en partistrategi

(Fotot: Magnus Torle)

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design