< Tillbaka

20 November - 2006

"Red" för att bekämpa AIDS


Den vackra och intelligenta Noreena Hertz har gjort en intervju med Bono som publicerats i den norska tidningen Ny tid På nåt sätt tar det norska språnget udden av det seriösa Men bortsett från det så visar det sig att det är bla Bono som ligger bakom Red-produkterna Ni kanske har sett det röda Amex kortet där någon procent går till kampen att bekämpa AIDS i Afrika Andra märken man involverat i Storbritannien är GAP, Motorola, Converse och Armani Hur ska då konsumtionssamhället i väst rädda fattiga afrikaner från AIDS undrar ni nu kanske Jag med Svaret han ger i intervjun är Shopping är Politik Det handlar om att förbrukaren skall få större makt Det är ju en cynisk värld vi lever i, när vi har ett maktbehov för att vara intresserade av att hjälpa Denna makt vinner vi genom en av våra förtryckarprinciper: överkonsumtion Red anser att man utnyttjar dessa stora kedjor som reklampelare, men är det inte de som utnyttjar oss De har så stor makt över oss att vi måste gå via dem för att höja medvetandeheten hos människor och i förlängningen få dem att agera Borde vi inte bryta den trenden snarare än att ge oss hän till den

Det hela kommer ju dock ner till en prioritetsfråga Är bekämpandet eller det medel vi använder oss för att bekämpa det viktigaste I detta fallet kanske det är viktigast att nå ut med informationen och då använda oss av det mest effektiva sättet I väst står detta för shopping Äckligt men för en bra orsak Dock bidrar ju detta med ett större förtryck Ta en extrem och säg att man använt sig av Cartier Sulle man då köpa konfliktdiamanter för att hjälpa Afrika med AIDS Det hela blir ju ett moment 22 Eller

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design