< Tillbaka

21 Maj - 2010

Slöjan, i dess olika former.

Slöjdebatten, som vi borde kalla slöjdebatterna för dess spretiga väv, är med fransmännens förbud hetare än någonsin Jag har gjort en klassiker och samlat tänkare, vettiga i min bok, för att reda ut ett mångfacetterat och känsligt ämne

The Economist tar på sin ledarsida upp den liberala aspekten under rubriken "A bad idea"

Yet the very values which Europeans feel are threatened by the burqa demand that they oppose a ban Liberal societies should let people wear what they want unless there is a strong argument otherwise And, in this case, the three arguments for a ban—security, sexual equality and secularism—do not stand up On security, women can be required to lift their veils if necessary On sexual equality, women would be better protected by the enforcement of existing laws against domestic violence than by the enactment of new laws forcing them to dress in a way that may be against their will On secularism, even if Europeans would prefer not to have others’ religiosity paraded on the streets, the tolerance that Westerners claim to value requires them to put up with it

European governments are entitled to limit women’s rights to wear the burqa In schools, for instance, pupils should be able to see teachers’ faces, as should judges and juries in court But Europeans should accept that, however much they dislike the burqa, banning it altogether would be an infringement on the individual rights which their culture normally struggles to protect The French, of all people, should know that As Voltaire might have said, "I disapprove of your dress, but I will defend to the death your right to wear it”

Vi, som stolta skanderar "vi, det liberala väst", meddelar våra landsmän att de ska acceptera att vi inte accepterar burkan En krystad paradox där vi anammar en humanistisk värdegrund med frihet som stomme, när det passar oss

Men frihet är just ett av argumenten som framhålls i debatten, som man säger sig vilja värna genom att lagstifta mot dess inskränkningar Under rubriken En paradox skriver Annika Ström Melin (DN 20/5 2010):

Den franska regeringen enades i går om att det ska bli straffbart att gå klädd i heltäckande slöja- Lagförslaget ska antas av parlamentet i sommar och Frankrike går samma väg som Belgien, som redan har förbjudit burka och nikab Det sägs att det är för kvinnornas skull Att kvinnor i heltäckande slöja ska befrias genom att bötfällas eller sättas i fängelse samma typ av argument används i Iran, fast på motsatt sätt När kvinnor utan slöja jagas i Teheran, anses det också vara för deras bästa Men det innebär att kvinnors frihet kränks, både här och där

Lagen författas enbart av människor som står utanför frågan och som inte inkluderas av erfarenheten, samtidigt som dessa människor klappar offret på huvudet och säger sig vilja hennes bästa Utan att tillskriva debatten en snurrig kulturrelativism, så kan man skönja hur rädsla och fördomar ompaketerats till mer lättillgängliga argument, vilka i sin tur åläggs kvinnan För hennes bästa

Tvång som springer ur patriarkala strukturer ska tillskrivas en nolltolerans Men samtidigt kan man inte slita av en slöja och utropa kvinns nyvunna frihet Är slöjan ett del i förtryckarmekanismen Ja Nej Oavsett så är det förtrycket vi måste komma åt, värderingar som jämlikhet och frihet vilka vi säger oss värna om De uppstår inte där slöjan faller Kanske är det en viktig symbol, men inte stor nog att utan de berörda kvinnornas delaktighet tvinga bort

Per Bill (M) och Margareta Cederfeldt (M) skriver på SvD opinion om att motarbeta strukturer, inte slöjan som klädesplagg:

”Bruket av burka eller niqab, menar vi, är uttryck för gamla, patriarkala traditioner där män begränsat kvinnors frihet Vi måste därför stå upp mot de patriarkala krafter, som vill att kvinnor i Sverige bara ska få visa sig i offentliga miljöer om de döljer sig och sitt ansikte” Återigen: inte slöjan, de som tvingar kvinnor att bära slöjan Och att tro att lagstiftningen kommer innebära fler fria kvinnor med jämlikhetssträvan, de som inte ser kvinnorna som kommer förpassas till ett dolt hörn av hemmet och därmed uteslutas helt från vårt samhälle, de människorna har använt kvinnorna som ett slagträ i en debatt som inte alls handlar om kvinnornas rättigheter utan en rädsla för politiserad religion

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design