< Tillbaka

24 Maj - 2010

Sex and The City och oskulden, skulden och kvinnan.

Sex and the City är kanske inte lika mycket en feministisk samtidsanalys som en verklighetsflykt för många av oss Ofta så verklighetsfrånvändande (Vem äger skor för 300 000 kr På riktigt!) att vi aldrig behöver känna hotet från habegäret än mer som en hägring Individerna har trimmats till stereotyper och miljöerna (gallerier, hus i Hamptons, Vogue, lägenheter på 5th av och franska brasserier) blir ibland urtypen av vad New York är i fantasivärlden Hur en feministisk serier skull se ut vet jag inte, men jag vet att Sex and the City inte är det Men när Tanya Gold tillskriver serien epitet och begrepp som uppenbart bara existerar i hennes huvud, likt förhoppningsvis analyserna, så blir jag lite mörkrädd:

Sex and the City is to feminism what sugar is to dental care

[]

The first clue is in the opening credits of the television show Carrie is standing in a New York street in a ballet skirt, the sort that toddlers wear She is dressed, unmistakably, as a child And, because she is sex columnist on a newspaper, a bus wearing a huge photo of her in a tiny dress trundles past “Carrie Bradshaw knows good sex,” says the bus And there, before any dialogue hits your ears, you have the two woeful female archetypes that Sex and the City loves – woman as sex object and woman as child

[]

towards the end of the series, she washes up at Vogue, the worst magazine in the history of the world

[]

So, you can become a whore to get your shoe or you can live in a hedge to get your shoe, but you must always have your shoe because without your shoe, you’re nothing

[]

Big – the name a child would give a man

Även om inte jag heller kallar serien feministisk så blundar jag inte för att serien har gjort mycket för en kvinnlig sexuell frigörelsen, och dess acceptans Från att tjejerna började leka med en dildo, namngiven efter ett djur, till att hela Sverige anordnar sexparty där man där man tillåts shoppa loss på lössnoppar Framgångsrika singlar som inte behöver vara män Sex Alkohol Sorg Skratt Och fyra tjejer som inte står i tv och bakar och fyller våra sociala livsformar Självklart är Charlotte pryd och till lags, men lika mycket en parodi på det tillrättalagda Likt de övriga karaktärerna

Att det skulle vara någon form av elektrakomplex känns även det lite förhastat Att inga föräldrar finns närvarande kan lika gärna bero på att man inte vill att karaktärerna, som så ofta, definieras utifrån andra människor Balettdräkter initierar att de hör till dansens värld och inte barnens och Big har ersatt ett riktigt namn för att visa på betydelsen i Carries liv

Självklart kan man välja att analyser utifrån olika vinklar, absolut kan den kallas kontraproduktiv då den cementerar strukturer som utseendefixering och fröken duktig Men den löser samtidigt upp andra, såsom frigörelse från ekonomiska och sexuella ramar Men att "du kan hora sig till skorna" eller "kvinnan som sexobjekt och kvinnan som barn" är en analys som riskerar att ta fälleben på just kvinnan genom sin nedlåtande anda och ogenerade förminskning Något som inte heller det kallas feminism i min bok

KONTAKT & PRESS

HELENA SANDKLEF
PRODUCENT

info@helenasandklef.se
+46 (0) 702 641 691

HELENA SANDKLEF PRODUKTION
KIRUNAGATAN 46
162 68 VÄLLINGBY
Kreera web&design